Terapia familiei

Terapia familiei - Virginia Satir

O recenzie de Adriana Gionea

Cartea Virginiei Satir e menita sa vina in ajutorul parintilor care intalnesc obstacole, suferinte si traume in viata de familie, alaturi de copiii lor.

Aparent, lucrarea Virginiei Satir, un psiholog bun si dintre cele mai apreciate psihoterapeute, se adreseaza unor viitori specialisti. Totusi, adevaratii beneficiari ai lecturii sunt parintii. Experienta Virginiei Satir si informatiile oferite in Terapia familiei ii va ajuta pe acestia sa-si clarifice asteptarile pe care le pot avea de la un proces terapeutic. Cat mai multi parinti isi manifesta interesul privind activitatea unui psihoterapeut si eficienta lui. Sunt avizi de informatii privind ajutorul oferit de acesta, inainte sa descopere ca rolul sau este de a insoti familia in calatoria de redescoperire a coeziunii si a sigurantei. Adevaratul ajutor vine chiar din interiorul familiei!

Din pacate, multi parinti au gasit informatii gresite, transformate in mituri legate de activitatea si rolul psihoterapeutului. Este el un salvator? Iti poate “repara” copilul cu probleme, transformadu-si cabinetul intr-un service pentru cei mici si neastamparati, pusi pe sotii in timpul orelor? Poate “ghici” starile pe care parintele vrea sa le ascunda? Cat va dura pana cand totul va fi ca-n vremurile bune, in familie? Virginia Satir le ofera mai ales parintilor acele informatii corecte, prin care pot intelege mai bine cum pot deveni ei cel mai bun aliat al terapeutului.

Continuare...

Omul in cautarea sensului vietii

Viktor Frankl - Omul in cautarea sensului vietii

O recenzie realizata de colega noastra Adela Mihalcea

Viktor Frankl creeaza logoterapia sau analiza existentiala avand in spate 3 ani petrecuti in lagarele de concentrare de la Auschwitz. El scrie aceasta carte impartasindu-ne atat aceasta ingrozitoare experienta, cat si o explicatie, scurta, asa cum spune autorul, despre cum functioneaza aceasta forma de terapie.

Pentru ca toti suntem preocupati in a gasi un sens evenimentelor din viata noastra, cat si a vietii insasi, cartea a intrat in categoria “cele mai influente 10 carti ale Americii”.

Viktor Frankl vorbeste mai intai despre vointa de sens. Omul este capabil sa traiasca si sa moara pentru idealurile si valorile sale, iar sensul nu poate fi indeplinit decat de omul insusi. 98% din oamenii chestionati in cadrul unui sondaj au declarat ca au nevoie de “ceva” pentru care sa traiasca, iar 78% au spus ca scopul lor principal in viata nu sunt banii, ci “sa caut si sa gasesc un sens in viata”

Logoterapia considera ca misiunea sa este sa ajute pacientii sa gaseasca sensul vietii lor. Autorul ne ajuta sa intelegem, din punct de vedere al logoterapiei, nevrozele noogene, noodinamica, vidul existential, esenta existentei, sensul dragostei si al suferintei, efemeritatea vietii.

Continuare...

Daca dragostea ar putea gandi

Alon Gratch - Daca dragostea ar putea gandi

O recenzie de Adela Mihalcea

Alon Gratch ne prezinta 7 tipare ale iubirii esuate, toate avand la baza ambivalentele noastre. Pentru ca, asa cum spune autorul, unde exista dragoste, exista si ura. Pentru a iubi, trebuie sa ne simtim vulnerabili, dar a fi vulnerabil ne face sa uram chiar persoana cre ne face sa ne simtim asa. Ambivalenta este o parte integranta a conditiei umane, dar ne sperie atat de tare ca preferam o iluzie a iubirii pure in fata multitudinii realitatii sale.

La inceputul fiecarui capitol este prezentat cate un mit, o legenda, potrivita pentru tipul respectiv de relatie si fiecare capitol este structurat in 3 parti:

• Recunoasterea propriului tipar
  • Intelegerea propriei ambivalente
  • Rezolvarea propriei ambivalente

Continuare...

O poveste care merita sa fie recitita din cand in cand

Oscar si Tanti Roz, E.E. Schmitt

O recenzie de Adela Mihalcea

Oscar are 10 ani si ii scrie lui Dumnezeu. Simplu, direct si fara ocolisuri. Ii scrie din spital, la recomandarea celei mai bune prietene, Tanti Roz. Oscar, desi nu crede ca exista Dumnezeu, se gandeste s-o incerce si pe-asta. Ce ar fi in faptul ca, scriindu-i, poate sa-i spuna toate gandurile care, nespuse, devin “vechi si imputite”, asa cum discutase cu Tanti Roz. In plus, are dreptul la o cerere pe zi, pentru el sau pentru altii.

Prima intrebare catre Dumnezeu este “o sa ma fac bine? Da sau nu? Nu e greu deloc. Tai cu o linie varianta in plus. Pe maine!”

Oscar stie ca boala lui e grava, mai ales dupa privirile si lipsa de simt al umorului pe care a vazut-o mai ales la doctorii lui, dar si la parinti. Dar durerea cea mai mare a lui este atunci cand afla ca parintii lui sunt “niste lasi” si, mai rau “ma cred si pe mine las”. Asa ca, dupa socul pe care il are “auzind ce auzisem” decide sa se ascunda de toti si toate intr-o camaruta intunecata a spitalului, drept razbunare. “Imi urasc parintii, sunt niste prosti”, ii spune el prietenei sale si impreuna, pun la cale un plan de viata.

Continuare...

Arta razboiului in dragoste

“Razboinicii priceputi pot deveni invincibili, dar nu pot face ca un dusman sa fie vulnerabil” – Sun Tzu

O recenzie realizata de Adela Mihalcea

“Arta razboiului in dragoste”  a pornit de la celebra carte a lui Sun Tzu “Arta razboiului”, scrisa cu aproximativ 2500 de ani in urma. Sun Tzu a fost un mare strateg in rezolvarea conflictelor, iar strategiile lui se folosesc si astazi, atat de liderii militari cat si de presedintii marilor corporatii.

Aceasta carte este scrisa din doua perspective: prima parte din perspectiva unui barbat, psiholog clinician, specialist in folsoirea strategiilor pentru dezvoltarea relatiilor de cuplu. A doua parte este punctul de vedere al unei femei, romanciera si scenarista, care “a luptat in transeele dragostei si a supravietuit”. Este mai mult o carte pentru femei, dar cu siguranta un barbat ar gasi folositor acest dictionar explicativ al sanatatii relatilor de cuplu.

Continuare...